Fra begynnelsen av andre kvartal i 2015 til begynnelsen av 2017 ble mengden datatrafikk i Altibox-nettet mer enn fordoblet. Justert for kundeveksten utgjør dette en økning på 80 prosent i båndbreddeforbruk per kunde.
- Både været, årstidene, høytider og større begivenheter bidrar til å skape variasjoner i kundenes båndbreddebruk. Men trafikken i fibernettet vårt vokser jevnt og trutt, og i løpet av 2017 forventer vi å se en ytterligere vekst på 40 prosent i båndbreddeforbruk per kunde, sier påtroppende administrerende direktør i Altibox, Thomas Skjelbred

Strømmet inn det nye året
Fremdeles er datatrafikken størst på søndager, med uketoppen mellom 21.30 og 22.00. Gjennom hele julehøytiden var nettbruken høy, og julaften skiller seg litt ut. Kurvene viser en tydelig dupp idet julemiddagen inntas på ettermiddagen, og stiger bratt opp igjen etter gavene er pakket opp senere på kvelden.
- Den aller tydeligste trenden under årets juleuke var at trafikken holdt seg høyere enn i fjor gjennom hele døgnet. Første nyttårsdag var tydeligvis den store strømmedagen. Da ble det generert 30 prosent høyere trafikk fra Netflix enn dagene før, sier Skjelbred.  

Datatrafikk til himmels
Og nettopp strømming fra tjenester som HBO, Youtube og Netflix er en av de viktigste driverne av båndbredde. Cisco spår at datatrafikken i 2020 vil være hundre ganger høyere enn i 2005, og at så mye som to tredjedeler av datatrafikken vil bli konsumert på trådløse og mobile enheter. Samtidig går de store skjermene gode tider i møte. Cisco anslår nemlig at over 20 prosent av all forespørselbasert film (VOD) som blir strømmet i 2020 vil ha UHD-kvalitet.
- Kundene våre har svært høye forventninger til at fibertjenestene alltid virker. Derfor er en av våre viktigste oppgaver å sørge for at Altibox-partnerskapets kjernenett er dimensjonert slik at vi alltid ligger i forkant av utviklingen, sier Skjelbred.