Nå kan du bli kunde av Ice på under 2 minutter. Dette ved hjelp av eSIM og en moderne app.

Embedded SIM, eller eSIM - er et innebygd, elektronisk SIM-kort som du finner i de fleste nye mobiltelefoner.

– Vi er ikke først med å tilby eSIM – men vi er det første store mobilselskapet som gjør hele registreringen i app. Ingen QR-kode, epost eller annet styr. Jeg tør dermed påstå at vi er enklest, kanskje også raskest, sier administrerende direktør i Ice, Eivind Helgaker.

Ice-merkevaren NiceMobil var først ute med liknende løsning i app.

Enkelt å bytte

– Du kan overføre tusenvis av kroner på et blunk i nettbanken eller bytte strømleverandør med et tastetrykk. Dette er enkelt – og det skaper konkurranse. Vi skal gjøre det like enkelt å bytte mobilabonnement. Det er både hva kundene, vi og myndighetene ønsker, sier Helgaker.

Nytt nummer kan du nå få hos Ice på under to minutter, eller tiden det tar for deg å registrere ny bruker. Vil du flytte over ditt gamle nummer (portere) tar det tidligst åtte timer. Etter disse åtte timene velger du porteringstidspunkt selv.

Kommersiell direktør i Ice, Shiraz Abid, mener det fortsatt er en del prosesser som tar for lang tid når Ice skal ta over et nummer fra en konkurrent.

– Det er ironisk at vi som gjør digitalisering mulig, har tviholdt på gammeldagse rutiner og SIM-kort som må fraktes med lastebil til kundene. På tross av litt motvillighet i bransjen skal vi i løpet av ganske kort tid få tiden ned til fire timer, og etter hvert enda kortere, sier Abid.

De fleste velger Ice

Ice har ett av verdens beste, og Norges mest stabile mobilnett, med bransjens beste kundeservice. Totalt med privat- og bedriftsmarkedet har Ice over 800.000 mobilkunder.

De aller fleste som bytter mobilabonnement, velger Ice. Slik har det vært i åtte år på rad, som er antall år siden Ice startet å selge mobilabonnement. 

– Dermed har Ice naturlig nok mest å vinne på å gjøre det enklere for norske forbrukere å bytte mobilabonnement – og andre selskap, kanskje ikke, sier Abid.

Myndigheter anbefaler å bytte

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet – som er øverste myndighet for regulering av mobilbransjen uttalte nylig at flere bør bytte mobilselskap.

«— Det å bytte mobilselskap er lettjente penger. Beregninger vi har gjort viser at en familie på fire årlig kan spare i overkant av 6000 kroner på 10 GB abonnement og opptil 10 000 kroner på et abonnement som har fri bruk av data, sier Kenneth Olsen i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).

Analyser viser at alle mobilselskapene har god dekning, og det er derfor ikke et argument for å velge det ene selskapet fremfor det andre.»