EPSI Rating la i dag frem resultatene fra en ny måling av kundeopplevelsen med strømselskapene i Norge. Studien, som er den 13. studien i rekken, baserer seg på dybdeintervjuer med nesten 2700 personer og bedrifter rundt om i Norge. 

Lyse får en tredjeplass i kåringen og blir dermed kun slått av Gudbrandsdal Energi som går til topps i kåringen, og fjorårets vinner Tibber som har det største fallet i målingen. 

Administrerende direktør i Lyse Energi, Ane Marte Hausken, trekker både frem ny app og at strømpriskrisen har ført til at de oftere snakker med kundene som viktige grunner til at de gjør det bedre. Lyse har også hatt en stor kundevekst med 10 000 nye kunder bare i år. 

- I et år som har vært svært krevende for strømkundene, er det ekstra kjekt at de er mer fornøyde med oss enn noen gang før. Vi har døgnåpen kundeservice og er mer i kontakt med kundene og på flere måter enn før, da kan vi også være en bedre rådgiver, sier Hausken. 

I enkeltmåneder i høst har vi hatt like mange treff på nettsidene som vi ellers har hatt på et helt år. 

Lyse-appen kan nå konkurrere med de beste og gjør at vi kan hjelpe kundene med å forstå og redusere eget forbruk. Vi lanserer stadig nye funksjoner i appen, og så mange som halvparten av kundene er innom hver dag. 

– Lyse har vært her i over 100 år. I en usikker tid tror vi kundene setter pris på en trygg og stabil strømleverandør med gjennomsiktige avtaler, uten liten skrift. I tillegg setter kundene pris på at vi samler alle utgifter til strøm på én faktura, hvor også strømstøtten er inkludert, sier Hausken.

EPSI Rating Norge er en leverandør av kundetilfredshetsanalyser, og er av mange ansett som en ekstern revisor av kundemassen. EPSI samler inn, analyserer og formidler informasjon om kunders forventninger, opplevd kvalitet og verdivurdering av produkter og tjenester. Selskapet er en del av EPSI Rating Group som gjennomfører kundetilfredshetsstudier i hele Norden og i en rekke andre europeiske land.