I dag lanserer Lyse-konsernet ny logo og ny visuell profil. Den nye konsernlogoen skal romme alt det som konsernet gjør og skal gjøre fremover. Dette er den første større endringen av logoen på 15 år. 

– Lyse-logoen er godt kjent og mange har et forhold til den, noe vi er stolte av. Som konsern har vi hatt en stor vekst de siste årene, og vi så derfor et behov for å gjøre noen endringer i konsernets profil, Astrid Rebekka Norheim, konserndirektør kunde og marked. 

Fra en merkevare til mange

Hun peker på den store utviklingen som Lyse-konsernet har gått gjennom de siste årene:

– Vi har gått fra å være en regional vannkraftaktør til å bli et nasjonalt energi- og telekomkonsern. Vår logo og visuelle profil må gjenspeile dette. Derfor har logoen nå fått et solid, tidløst og profesjonelt løft. Den nye konsernlogoen står godt sammen med merkevarene våre, Altibox, ice, NiceMobil og Lyse, som kundene våre forholder seg til, sier hun. 

Logoutvikling

Leverer tjenester gjennom store merkevarer

Lyse-konsernet er landets fjerde største vannkraftprodusent med 100 års vannkrafthistorie, og nasjonalt er Lyse ledende innen fiberbasert bredbånd. På mobiltjenester er Lyse tredje størst i landet. Konsernet har kontorer i vest, nord og øst, og leverer tjenester gjennom merkevarene Altibox, ice, NiceMobil og Lyse (produkt). 

– Konsernet har gått fra å ha én merkevare til å bli et konsern med flere merkevarer. Merkevarene har som kjent egne logoer, fortsetter Norheim. 

Merkevarer i Lyse-konsernet

Bytter ikke alle skilter over natten

Vår nye konsernlogo og visuelle profil understøtter og skal forsterke vår posisjon som et konsern som former et grønnere samfunn og skaper digitale muligheter. Det er designere og merkevareansatte fra hele konsernet som har jobbet fram den nye profilen, sammen med merkevarebyrået Anti. 

– Vi bytter ut logoen gradvis på fysiske flater, slik at vi har miljøperspektivet med oss. Vi setter ikke av betydelige midler til dette, men vil oppdatere med ny logo etter hvert som ting må byttes. Vi gleder oss til å vise frem konsernets nye profil, sier leder for merkevare, Marit Wang Tveit.