Torsdag ble resultatene til Norsk Bærekraftbarometer 2023 offentliggjort. I over tjue år har forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere. I 2023 har forskningsprosjektet Norsk Bærekraftbarometer for fjerde gang også målt hvor bærekraftige norske bedrifter er sett fra kundenes ståsted.

Lyse er bransjevinner på kategori strøm og kommer på 23. plass på den bransjeuavhengige listen. Det er et hopp fra i fjor, hvor Lyse kom på 58. plass.

- Vi jobber hver dag med å hjelpe kundene med å forstå sitt eget strømforbruk, og utvikler appen vår hele tiden med stadig nye tjenester, sier kommunikasjonssjef for energi, Atle Simonsen. 

5184 norske forbrukere har sagt sin mening i årets undersøkelse, og fortalt hvor fornøyde de er med bedrifter de kjøper varer og tjenester av. 159 virksomheter fra rundt 30 ulike bransjer er bedømt.

- I 2022 brukte våre strømkunder 19,3 prosent mindre strøm enn året før. Vi har som mål å bidra til at kundene permanent sparer 20 prosent strøm, i forhold til 2021, sier Simonsen.

Varmepumpe på nedbetaling

Et viktig grep for å redusere strømbruk har vært å tilby varmepumper med rentefri nedbetaling over strømregningen. Det har vært et populært tilbud - ved lanseringen i november solgte Lyse to varmepumper i minuttet den første timen.

- Det gjør at mange sparer penger på å ha varmepumpe allerede på første strømregning. I tillegg bidrar varmepumper til å spare strømnettet for oppgraderinger, og frigir strøm til andre formål, sier Simonsen.

Det som har gjort ordningen ekstra populær har vært at innbyggerne i Stavanger har kunnet kombinere tilbudet fra Lyse med å søke kommunal støtte med inntil 6000 kroner for en varmepumpe. Denne uka vedtok Stavanger kommune å sette av nye 20 millioner kroner til ordningen.

- Lyse er en del av hele verdikjeden på strøm fra produksjon, strømnett til forbruker. Det gjør at vi kan bidra til å løse andre bærekraftsutfordringer som krever at vi produserer mer fornybar energi. Det har vi tro på at kundene setter pris på, sier Simonsen. 

Altibox bransjevinner på bredbånd

Altibox er også bransjevinner innen bredbånd, og kommer på 5. plass innenfor TV-kategori. Ice er på 3. plass i kategori mobilabonnement. 

Ice ligger på 37. plass på den bransjeuavhengige listen, mens Altibox Bredbånd havner på 100 plass og Altibox TV Underholdning på 143.plass.