Inne på kundesenteret til Lyse har Hayder rigget seg opp til telefonsamtaler med kundene. Sammen med Reckno Rajenthiran startet han opp som Lyses første lærling i salgsfaget i fjor. I år har det kommet tre til.

– Jeg trives i Lyse, og jeg har blitt kjent med mange. I starten var det mye å sette seg inn i, men alle har vært veldig hjelpsomme. Nå føler jeg at jeg har god kontroll, sier Rahman (19).

Rahman og de andre lærlingene følger et opplæringsløp i Rogaland fylkeskommune. I tillegg har lærlingene egne fagledere som følger dem opp i Lyse, hvor de får 6 ukers opplæring.

– Vi har et ungt miljø på kundesenteret vårt, og lærlingene blir en del av et stort og framoverlent konsern. Her er det gode muligheter for å bygge karriere i andre deler av konsernet. Lærlingene får også jobbe med læreboka i arbeidstida, forteller Therese Nygaard, fagleder for Rahman i Lyse.  

Tre ansatte i Lyse

Hilde Hovland (t.v.) og Therese Nygaard er gruppeledere på kundesenteret i Lyse, og Kajsa Bøgild er HR-konsulent. Foto: Elise Løvereide

Godkjent lærebedrift for IT

Kajsa Bøgild er ansvarlig for rekrutteringen av studenter, graduates, traineer og lærlinger til Lyse-konsernet. Hun forteller at Lyse nå har blitt godkjent lærebedrift for IT-utviklerfaget og for logistikkfaget for neste år.

– Det er veldig stas å kunne ta imot flere lærlinger innen nye fag. Lyse tar samfunnsansvar ved å satse stadig mer på lærlinger og langsiktig investering i kompetanse. IT-utvikler er en helt ny studielinje i videregående skole. Det er mangel på denne kompetansen, både hos Lyse og generelt i samfunnet, sier Bøgild.

Lageret til Lnett på Forus vil dessuten ta imot en lærling i logistikk i løpet av 2024. Bøgild forteller at hun håper å kunne etablere et nettverk for alle lærlinger i Lyse, og for faglederne deres.

To Lyse-ansatte

Martin Goldhahn skal være fagleder for de kommende IT-utvikler-lærlingene. Kajsa Bøgild er HR-konsulent og har ansvaret for rekruttering av studenter og lærlinger i Lyse. Foto: Elise Løvereide

Får lærlingene trygt gjennom læretiden

Lærlingene på kundesenteret jobber som andre salgsrådgivere. De får bryne seg på salg og bestillinger, eller hva det måtte være. Forskjellen er at de får fristilt tid til å jobbe med studieplanen.

– Kundesenteret er hjertet i organisasjonen, og derfor en naturlig plass å ta imot lærlinger. På kundesenteret får du opparbeidet deg en god kompetanse på hva Lyse tilbyr og jobber med, sier gruppeleder Hilde Hovland, og fortsetter:

– Dette var jo nytt for oss også, og vi har lært mye av å ta imot lærlinger. Jeg kjenner på ansvaret for å kunne lose de trygt gjennom læretiden, og jeg føler nesten selv at jeg skal opp til eksamen, sier Hovland.

Om framtiden er Rahman usikker på hva han vil gjøre, men han understreker at det er veldig kjekt å jobbe med salg.

– Salg er det folk lever av, og trenger. Jeg er flink muntlig, og trives med å snakke med og treffe folk. Jeg skal opp til fagbrev i juni, og så får vi se hva som skjer, sier han.