I den årlige undersøkelsen av hvordan forbrukerne vurderer selskapene de er kunde hos, kommer Lyse svært godt ut, og har en markant stigning i score siden sist. Lyse får en totalscore på 73,6 (opp 10,9 fra 2020) og topper kategorien for strømleverandører.

Også Lyse-selskapet Altibox har en kraftig forbedring av scoren (68,1) og anses å være den mest bærekraftige bredbåndsleverandøren i landet med klar margin.

- Dette er veldig motiverende resultater som viser at kundene legger merke til at vi streber etter å levere produkter og tjenester som bidrar til et mer bærekraftig Norge, sier kommunikasjonssjef Peter Schwarz i Lyse.

Norsk Bærekraftbarometer er en undersøkelse gjennomført av Norstat Norge og Barcode Intelligence i samarbeid med Handelshøyskolen BI. Undersøkelsen omfatter til sammen 150 bedrifter som selger varer eller tjener som betyr mye for folks privatøkonomi og innebar svar fra totalt 4670 forbrukere.

Hovedresultater Norsk Bærekraftbarometer 2021

  1. Sporveien T-Banen (78,7)
  2. Sporveien Trikken (77,2) 
  3. Apotek 1 (76,0)
  4. Gjensidige (Skadeforsikring) (74,7) 
  5. Brilleland (74,6) 
  6. Lyse (73,6)
  7. Eika (73,5)
  8. Flytoget (73,3) 
  9. Finn.no (73,2)
  10. NAF (72,9) 

Bransjeresultater: Bredbånd

  1. Altibox (68,1)
  2. Telenor (59,2)
  3. Telia (49,8)

Bransjeresultater: Strømleverandører

  1. Lyse (73,6)
  2. LOS (71,2)
  3. NTE (70,0)
  4. Gudbrandsdal Energi (68,0)
  5. Fortum (67,0)
  6. Eidsiva (65,4)
  7. Hafslund Strøm (65,3)
  8. Fjordkraft (59,7)
  9. NorgesEnergi (56,4)

Bransjeresultater: TV-distributører

  1. RiksTV (63,1)
  2. Altibox (61,9)
  3. Telenor (57,7)
  4. Canal Digital via parabol (56,7)
  5. Telia (46,5)