Framtidens gatelys er smarte. Og denne måneden monterer Stavanger kommune opp 15 sensorer på sju ulike steder i byen, rett og slett for å samle data.

– Lyse driver med infrastruktur, elektrifisering og digitalisering. Med smarte gatelys så tikker man av alle disse boksene på en gang. Gatelys er ikke lenger bare gatelys, sier direktør for Lyses belysningsvirksomhet, Oddbjørn Sørseth. 

Sigve Haugen er prosjektleder.

Sensorene som monteres opp skal her:

  • Tre stykk på Fiskebrygga

  • En på sykkelstamveien

  • En i Mosvatnet

  • Tre stykk på Skansekaien

  • En i Randabergveien

  • Seks stykk ved Ullandhaug og Auglend skole

Sensorene består av et lavoppløselig kamera som sender tekstfiler videre til analyse. Kunden sitter på all data, og på hver stolpe finner man en QR-kode med mer informasjon.

– Dette er et pilotprosjekt hvor Stavanger er i førersetet. Flere kommuner i Rogaland har også vist interesse, og vi ser for oss å levere flere produkter på dette i framtiden.

Mer data til å ta beslutninger

Sensorene teller biler, sykler, gående og måler fart. I tillegg monterer Lyse opp 15 multisensorer for behovsstyrt lys. Kommer man syklende på sykkelsti i mørket, så vil lyset gå på, og «følge» syklisten.

Med sensorene kan kunden, som i dette tilfellet er Stavanger kommune, skaffe seg et bedre bilde over hvordan det offentlige rommet blir brukt.

– Med dette datagrunnlaget kan vi øke trafikksikkerheten for innbyggerne i byen, spesielt langs skoleveier og gatekryss der gående, syklende og kjøretøy møtes. I tillegg er det interessant for kommunen å vite hvor stor effekt ulike mobilitetstiltak har. Vi ønsker en datadrevet planlegging- og beslutningsprosess som er basert på faktiske data, sier Odd Vinje, rådgiver i Stavanger kommune.

I prosjektet er det gjort et viktig arbeid med personvernforskriften og GDPR. Sensorene tar ingen bilder av personer.

– På lysmastene er det hengt opp en liten plakat med QR-kode som henviser innbyggerne til mer informasjon, sier Vinje.