Effektiv elektrifisering av tungtransport krever mer enn bare kraftkabler 
Mens elektriske personbiler har blitt et vanlig syn på norske veier, står tungtransporten fortsatt på startstreken i overgangen til utslippsfrie løsninger. Kombinasjonen av overbelastede strømnett, mangel på ladeinfrastruktur og massive energibehov gjør omstillingen både risikabel og kostbar for transportselskapene. Men mens mange har fokusert på problemene, har det norske selskapet Chargitect utviklet løsningen som kan revolusjonere hele sektoren. 

Avgjørende med intelligent styring av både energi og logistikk
Chargitects programvareplattform optimaliserer lading av tunge elektriske kjøretøy ved å kombinere avansert energistyring med sømløs integrasjon mot logistikksystemer. For transportørene gir dette konkrete resultater: mindre nedetid, lave energikostnader, og en effektiv overgang til bærekraftig elektrisk drift.  

 «Elektrifisering er fremtiden for tungtransport, og vi sørger for at overgangen realiseres 
raskere – sømløst og lønnsomt. Chargitect sikrer at elektrifisering skjer på 
transportørenes premisser og ikke styres av inkonsekvent strømpolitikk» sier Dagfinn 
Nærheim, medgründer og daglig leder i Chargitect.  

Enormt besparelsespotensiale med optimalisert lading 
Gjennom bruk av data fra ruteplansystemer og kjøretøy sørger selskapets løsning for å maksimere utnyttelsen av kjøretøy og ladeinfrastruktur, og frigjør betydelige kostnadsbesparelser. "Ladelogistikken for en elektrisk kjøretøysflåte kan raskt bli svært kompleks, og kostnadene kan eskalere dersom de ikke håndteres effektivt. Teknologien vår reduserer driftskostnader med opptil 45 prosent, og gjør elektrisk fremdrift til et konkurransefortrinn i tungtransporten” fortsetter Nærheim.  

Reduserte investeringskostnader
Intelligent styring gir også betydelige kostnadsbesparelser i investeringsfasen for selskaper som bygger ut egen ladeinfrastruktur. «Tilknytning til kraftnettet er blitt en knapp ressurs. Ved å utnytte eksisterende nettkapasitet optimalt kan investeringskostnadene reduseres. Mange av dagens anlegg er overdimensjonerte fordi man ikke har tatt høyde for potensialet i smart styring» sier medgründer Bjørnar Strømme. «I praksis betyr dette at transportselskaper kan elektrifisere flere kjøretøy raskere, uten å måtte vente på kostbare nettoppgraderinger.» 

Selskapet hentet nylig inn totalt 5 millioner kroner fra StartupLab, Sarsia og Lyse, som ser stort potensial i løsningen selskapet utvikler. «Smart lading og optimal bruk av data og strømnettet blir avgjørende fremover. Chargitect har utviklet en unik løsning som adresserer et kritisk behov i markedet, og vi gleder oss til å følge selskapet fremover» sier investeringsdirektør i Lyse, Hallgeir Ørsland. 

Kundene ser verdien av teknologien
BIR Husholdning AS er en av flere pilotkunder som allerede har tatt i bruk Chargitects løsning, og fremhever viktigheten av innovative ladeløsninger for deres virksomhetsplaner. «For å nå våre mål om en enda mer bærekraftig avfallshåndtering og logistikk, er vi avhengige av smarte og besparende løsninger. Chargitects teknologi vil spille en viktig rolle i dette arbeidet», sier Kestutis Kliunka i BIR Husholdning AS. 

Rask vekst og sterk anerkjennelse
På kort tid har Chargitect oppnådd betydelig anerkjennelse i teknologi- og transportmiljøet. Selskapet ble etablert i januar 2024 og ble i november valgt ut som et av ni selskaper til StartupLabs tre måneder lange akseleratorprogram, som hadde over 250 søkere. Før jul ble selskapet også en del av innovasjonshuben CampX by Volvo Group hvor de får mulighet til å jobbe side om side med Volvos ingeniører for å utvikle innovative løsninger for elektrisk tungtransport.

Lyse Vekst investerer i tidligfaseselskaper som opererer innenfor det som også er Lyses virksomhet: Energi, infrastruktur og telekom. For øyeblikket har Lyse Vekst investert i 13 selskaper, blant annet Heimdall Power, IndyRiot og Amina Charging.

Gründerteamet. Dagfinn Nærheim (CEO & co-founder) sammen med Bjørnar Strømme (CPO & co-founder).
Gründerteamet. Dagfinn Nærheim (CEO & co-founder) sammen med Bjørnar Strømme (CPO & co-founder).