Hurtigladestasjonen, som befinner seg i Svanholmen 11 på Forus, åpner etter planen i mars.

– Vi tror at dette blir et stadig større marked, og opplever allerede stor interesse for hurtiglading av tungtransport, sier administrerende direktør i Lyse Lux og Lyse Agon, Oddbjørn Sørseth.

Mye kraftigere lader

I 2023 var 12,3 prosent av lastebilsalget elektrisk. Det er en 100 prosent økning fra året før. I dag lader mange av lastebilene og annen tungtransport i vanlige hurtigladestasjoner, noe som forårsaker lengre køer, dårlig plass og lang ladetid. En vanlig hurtiglader leverer nemlig kun 150 kW i effekt.

Hurtigladestasjonen på Forus vil gi 420 kW, over dobbelt så mye som hurtigladere til personbiler. I tillegg har tomten to innkjørsler, slik at store kjøretøy slipper å snu inne på tomten. I dag må mange semitrailere ta av hengeren for å lade, for så å kjøre tilbake og hente den.

– Elektrisk tungtransport kommer raskt, og det finnes nesten ikke tungtransportladere. Her har vi et område på Forus tilrettelagt for semitrailer med henger. Vi ønsker å hjelpe næringslivet med å konvertere til elektrisk, sier forretningsutvikler Ronny Fiuren i Forus Næringspark, en av samarbeidspartnerne.

Oddbjørn Sørseth

Oddbjørn Sørseth, leder av Lyses belysningsvirksomhet. Foto: Elise Løvereide

Elektrifisering av transporten

Regjeringen har ambisiøse mål for elektrifisering av transportsektoren. Innen 2030 skal 75 prosent av nye langdistansebusser og 50 prosent av nye lastebiler være elektriske. I tillegg skal alle tyngre varebiler og all varedistribusjon i større byer ha tilnærmet nullutslipp.

– Når transportnæringen elektrifiseres trenger vi ladeinfrastruktur som følger i samme tempo. Det innebærer også at strømnettet belastes mer, noe vi må forberede oss på. Derfor har vi fått Enova-støtte til et batteri, slik at kunden kan lade mer enn det som er tilgjengelig i strømnettet, sier Sørseth.

Ulike bookingsystem

Lyse jobber nå med ulike bookingsystem for lading. For eksempel skal en kunde kunne booke visse tidspunkter på dagen, slik at de er garantert lading. Kunder skal også kunne betale med kort uten booking, mens en tredje mulighet er abonnement og månedskort med avtalt pris.

– Med denne laderen så kan lastebilene lade mye kortere enn det de gjør på vanlige hurtigladestasjoner, og dermed få planlagt rutene sine mye bedre. Kortere og ikke minst forutsigbar ladetid gir bedre lønnsomhet for kundene, sier Sørseth, og ser ikke bort fra at det kan komme flere hurtigladere til tungtransport på sikt.