Neste generasjons elbillader ser nå dagens lys i garasjen hos Lyse på Mariero, og de neste månedene skal det testes ut hvordan denne såkalt V2h (vehicle to home) -laderen vil fungere for Lyse-ansatte Marte Mellemstrand og hennes elbil. Mellemstrands bil vil kunne lades mens hun er på jobb, eventuelt bli tappet for strøm dersom behovet i bygget tilsier det. Foreløpig er det bare et prinsipp som skal testes, men etter hvert i store infrastrukturprosjekt vil denne metoden etter hvert bli brukt. Et eksempel på dette er i det regionale prosjektet Elnett 21. Nye tariffer for nettleie i fremtiden kan gjøre det gunstig å bruke toveis lader, og dermed kunne få en lavere strømregning. – Toveis-laderen som lånes ut fra franske Schneider Electric kan bruke strøm fra batteriet på elbilen til å drifte huset om ettermiddagen når strømforbruket er størst, forklarer senior forretningsutvikler i Lyse, Trond Thorbjørnsen.
At Lyse får erfaring på dette området er viktig. - Det er helt klart noe som kunder etter hvert kan finne interessant, men aller viktigst er det at vi skaffer oss innsikt i fremtidens energisystem og erfaring før det kommer i markedet, sier Thorbjørnsen. Per i dag er det ikke insentiver fra sluttkundene for å kjøpe toveis-ladere, men det kan bli lønnsomt i løpet av ett til tre år, når prisen som i dag er høy blir mer kundevennlig.
- Dataene som vi vil få tilgang på ved å teste denne laderen skal vi bruke til å analysere for så å lage en rapport - dette er en del av leveransen i EU-prosjektet Invade som Lyse er med i og som avsluttes i år.
I flere land, blant annet i Nederland er testing av to-veis ladere i full gang, og det er ikke unaturlig at dette nå også prøves ut i Norge.
– Dette passer inn i et fremtidig bilde der strømtariffene for nettleie legges om til en annen modell enn dagens, sier Thorbjørnsen.
Se artikkel i Aftenbladet.no