Foto: Rødne Fjord Cruise/Morten Sivertsen
Den nye hurtigbåten vil bli helt lik "Rygderdronningen" - men fullelektrisk. Foto: Rødne Fjord Cruise/Morten Sivertsen.

Fullelektrisk i Lysefjorden  

Når turistene gjør sitt inntog til sommeren, er Rødnes nye elektriske hurtigbåt på plass i Stavanger Havn med ladeløsning fra Lyse. 

Enova bidrar med cirka 30 millioner til båt og ladeanlegg. 

– Dette er faktisk verdensrekord! Ingen elektrisk passasjerbåt går så langt og så fort, og i tillegg er det et klimatiltak med 270 000 liter diesel spart i året, sier Lars André Rødne, daglig leder i Rødne.
Den nye hurtigbåten bygges på verftet hos Brødrene Aa i Hyen.  

Et tett og godt samarbeid er nøkkelen for at Rødne og Lyse har fått Enova-støtte til elektrisk hurtigbåt og ladeanlegg i Stavanger sentrum. Den nye hurtigbåten vil være lik søsterskipet «Rygerdronningen», men motoren vil være fullelektrisk. Allerede til våren vil den nye hurtigbåten være klar for å fjordcruise inn til storslått natur i Lysefjorden med Preikestolen, lydløst og med null utslipp. 
 
Nybrottsarbeid    
Infrastrukturen består av et ladeanlegg i Stavanger havn med lade- og batterikapasitet levert av Lyses datterselskap Smartly. Når hurtigbåten skal legge fra kai og frakte turister inn i Lysefjorden, blir det som å kjøre 40 Teslaer samtidig – så mye batterikapasitet kreves. Båten skal gå på Lysefjorden der Lyse produserer store mengder fornybar energi.   

– Målet er å bygge ladeanlegg som skal kunne betjene alle fartøy med ladebehov. Vi bygger infrastruktur og ruster oss for fremtiden, og vi ønsker å bruke et konsept som også kan brukes i andre havner i Norge, sier Grethe Høiland, konserndirektør infrastruktur i Lyse. 

Klimatiltak   
Enova, Klima- og miljødepartementets selskap som bidrar til omlegging av energibruk- og produksjon, har vedtatt støtte til Rødnes nye elektriske hurtigbåt og Lyses tilhørende lade- og batterianlegg.    

– Enova arbeider for omstillingen til lavutslippssamfunnet og det er derfor viktig å få ned utslippene innenfor transportsektoren. Dette prosjektet vil gi norsk maritim industri verdifull kompetanse i utvikling og uttesting av ny teknologi, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.
  
Havnedirektør Merete Eik er også svært godt fornøyd med at Stavanger Havn skal huse en av verdens første og raskeste fullelektriske passasjerbåt og tilhørende ladeanlegg. 
– Det gleder oss at bedrifter i regionen er så langt fremme, og at det satses på gode klimatiltak, sier Eik.  

Kontaktpersoner

Grethe Høiland, konserndirektør infrastruktur Lyse 934 88 705 
Lars A. Rødne, daglig leder Rødne 982 41 501
Merete Eik, havnedirektør 901 84 600
Eiliv Flakne, kommunikasjonssjef Enova 950 66 565  

Følg oss:Følg oss på Instagram Følg oss på Facebook Følg oss på Twitter Følg oss på LinkedIn 

Personvern Copyright © Lyse AS