Folkefest på stadion, banestorming, jubel og glede - et syn vi sent skal glemme.
Viking stadion

Fabelaktige 25 år sammen

Når det kribler i magen, verker i beina og hjertet banker i takt med hordenes klapping på kortsiden, når jubelropene ingen ende vil ta og speakeren går opp i fistel – da har Viking vunnet. Og siden vi elsker denne følelsen og stemningen, har vi valgt å fortsatt være hovedsponsor for Viking i to nye år.

Viking og Lyse har forlenget dagens kontrakt om sponsorsamarbeid – og har nå i 2019 hele 25 års felles historie i ryggsekken. Og gjett om vi har mye å se tilbake på! 

Opp- og nedturer, spillere som sjarmerer - og irriterer, trenere som ikke duger – og trenere som ruler. Fra en stadion til en annen – gjennom svarte tall, røde tall og inn i de gule på bedringens vei. 
Cathrine Suttie, sponsoransvarlig i Lyse forvalter samarbeidet mellom Lyse og Viking. - At vi fortsatt skulle være med på sidelinjen med Viking er kanskje noe mange ville tatt for gitt, men det ligger alltid en strategisk og kommersiell vurdering til grunn. Når vi nå har utøvd opsjon på dagens avtale både føles det, og er, utrolig riktig og viktig, sier sponsoransvarlig i Lyse, Cathrine Suttie. Avtalen som nå foreligger vil dermed gjelde til og med sesongen i 2021.

- For Lyse er Viking mye mer enn et fotball-lag, det handler om at vi sammen kan bidra på så mange arenaer som er viktige for regionen – både mot barn og unge, mot eierkommunene våre, samarbeidspartnere og i nettverk. Det handler om lagspill, fellesskap, stolthet og identitet. Viking betyr mye for mange - se bare på siste hjemmekamp og banestormingen, slike øyeblikk blir stående igjen i historien og vil bli snakket om i årevis framover.

Mye mer enn fotball
- Lyse og Viking har hatt et sterkt og godt samarbeid i 25 år. Det er vi først og fremst veldig glade og takknemlige for, sier daglig leder i klubben Eirik Henningsen. - Vi er stolte over å ha en hovedsponsor som gjør en så grundig kommersiell vurdering av verdien samarbeidet vårt har. Det er viktig både for eierne av Lyse, kundene og samarbeidspartnere at rollen som hovedsponsor i Viking kan forsvareres i et sponsorstrategisk perspektiv. Det stiller krav til oss som klubb – og det liker vi, sier Henningsen. 

Lyse og Viking har over tid jobbet målrettet for å videreutvikle samarbeidet på flere arenaer, fra konsernets leveranser til stadion og engasjement i nettverket – til aktiviteter som skaper gode opplevelser for flest mulig i regionen. Eksempler på aktiviteter er Norges største miniturnering, Grønt Gras, hvor Lyse inviterer Viking med. - Vi har også Fibercupen hvor det er samlet inn over en million til kreftsaken og Fanzone for barnefamilier før våre hjemmekamper. Flere ganger pr sesong arrangeres Drømmedag hvor vi inviterer breddelag til samling, trening, mat og kamp, forklarer Henningsen.  

En lang historie å se tilbake på 
Så her er vi, med en forlenget avtale i ermet, fulle av forventing for hva sesongen vil bringe. Lyse har vært hovedsponsor for Viking siden 1994. Tidligere hadde energiloven trådt i kraft, noe som førte til store endringer i energibransjen. Hovedprinsippet i loven var at produksjon og salg av strøm, som det tidligere hadde vært monopol på, ble overlatt til markedet. Stavanger Energi innledet da et bredt markedssamarbeid med andre energiselskap i regionen, og begynte i stor grad å opptre på vegne av de samarbeidende selskapene.

Avtalen med Viking ble et viktig verktøy for å nå ut i markedet. I 1998 ble Lyse opprettet og fikk dermed en anledning til å få navnet på Vikingdrakten. I 2004, da den nye stadion stod ferdig i Jåttåvågen fikk Lyse anledning til å levere tjenester og dermed bruke anlegget som et utstillingsvindu. En nyvinning var gassovnene som ble installert over tribunene for å holde publikum varme på kalde kampdager. Nye produkter og tjenester kobles løpende opp mot samarbeidet. Siste prosjekt har vært en storstilt oppgradering av de største losjene i 4. etasje.

- De store losjene er klargjort for nye Altibox TV, fantastisk lyd og bilde.  Samtidig er det installert videokonferanse i flere av losjene, for å ivareta den økte etterspørselen etter videokonferanse, forklarer Suttie og forklarer; - Vi vet hva de ulike sponsoratene betyr for merkevaren Lyse og hvilken påvirkning samarbeidet har på omdømmet, sier Suttie. Hun har holdt i avtalen på vegne av Lyse siden 2012 og har etablert et tett og godt samarbeid med klubben, uten å bli for involvert. 

-    Som hovedsponsor legger vi oss aldri opp i laguttak eller overganger, men vi er svært glade for den lokale satsningen Viking nå har forankret i sine strategier. Klubben har et uttalt mål om at de innen tre år skal 50 prosent av spillerstallen til Viking bestå av egenutviklede spillere og at Viking skal bli best på talentutvikling. Det er lett å heie på.

Et hovedsponsorat for mer enn Viking
Avtalen med Viking utgjør fundamentet i Lyses sponsorarbeid og er satt sammen av flere viktige elementer:
•    Synlighet: Eksponering av Lyse, spesielt gjennom logo på bryst og arenareklame under kamp, gjør at Lyse er tilstede i regionen gjennom året og i ulike kanaler. Viking spiller med Lyse på brystet på hjemmedrakten, og har også spilt et par år med Altibox på bortedrakten. 
•    Nettverk: Sponsornettverket til Viking byr på gode muligheter for relasjonsbygging. Vi deltar aktivt på frokostmøter, møteforum og andre samlinger. I tillegg inviterer Lyse gjester med på kamp - dette kan være eiere, forretningsforbindelser eller andre som vi jobber tett med.  
•    Leveranser: Lyse leverer energi, fiber og digitale tjenester til SR-bank arena. Som hovedsponsor er vi alltid opptatt å gjøre opplevelsen på stadion best mulig, enten det er gjennom gassovner som varmer opp på tribunen, fiber, strøm eller aktiviteter. 
•    Opplevelser: I den siste avtalen er det lagt enda større vekt på Viking og Lyses felles rekkevidde og evne til å skape opplevelser. Fortsatt er synlighet og eksponering viktig, men aktiviteter og opplevelser får stadig større betydning. 

-    Etter en fantastisk avslutning på fjorårets sesong, kan vi i år ønske alle hjertelig velkomne til kamper i Eliteserien på SR-Bank Arena. Det gleder vi oss til. Heia Lyse og heia Viking! hilser Henningsen.

I Lyse ønsker vi å starte sesongen med feiring av 25 år sammen med Viking.  Med på laget ønsker vi å invitere 25 lag som hver vil få 25 gratis-billetter til Vikings første hjemmekamp. Et lag i denne sammenheng kan være så mangt - innenfor alle slags idretter, speider, korps, fritidsklubber, kor eller andre grupper som driver organsiert fritidstilbud for barn og ungdom.  Lagene inviteres også til å bli med å danne flaggborg før kampen blåses i gang. Søk her: https://lyse.pameldingssystem.no/ta-med-laget-pa-vikings-serieapning-2019

Følg oss:Følg oss på Instagram Følg oss på Facebook Følg oss på Twitter Følg oss på LinkedIn 

Personvern Copyright © Lyse AS