Bilde av ny webportal for automatisert gravemelding.

Automatiserer gravemelding

Lyse Elnett tar i bruk automatisert håndtering av gravemeldinger. Hvert år blir det håndtert 5500 gravemeldinger der kart over hvor kabler og rør ligger i bakken leveres ut.

- Vi gjør dette av to hovedgrunner. Vi ønsker at entreprenørene enklere skal kunne rette en henvendelse til oss og få svar med en gang. I tillegg effektiviserer vi vår egen saksbehandling, slik at den går fra å være manuell til å gå automatisk, sier Eivind Aasland i Lyse Elnett.

Han forteller at måler er at 70-80 prosent av henvendelsene skal kunne besvares automatisk. Det innebærer at entreprenørene får svar på gravemeldingen innen få minutter. Det er programvarehuset Powel som har utviklet systemet for automatisert gravemelding. Oppstartsmøte ble gjennomført i januar 2019, og løsningen blir lansert i løpet av sommeren.

- Vi er veldig ivrig etter å komme i gang, og gleder oss stort til å ta dette i bruk, sier Aasland, som er forberedt på at brukerne må læres opp.
Han sier at de vil invitere hyppige brukere av gravemeldingstjenesten til gjennomgang av det nye systemet.

- I dag kan en graveentreprenør ringe oss fra grøftekanten og fortelle oss over telefon hvor de kommer til å grave. Gjennom gravemeldingen skal de legge inn informasjonen i kartet selv. Dette vil øke nøyaktigheten. Skulle det da skje et strømbrudd i en høyspentkabel i området, blir det enklere for oss å finne ut hvor feilen oppstod, sier han.

Lyse Elnett er den første til å ta i bruk Powel gravemelding i Norge, mens Powel har rundt 15 kunder som bruker en tilsvarende løsning i Danmark. Norske nettselskap er under høyt press for å effektivisere driften sin og Powel har stor tro på at gravemeldingene vil bli tatt i bruk av mange nettselskap etter hvert.

- Alle nettselskap ønsker å effektivisere arbeidsprosessene sine og Powel gravemelding er ett av flere produkter vi tilbyr for å hjelpe de med å løse denne utfordringen. Vi ser veldig fram til at Lyse tar i bruk løsningen og så regner vi med at den vil bli tatt i bruk av flere nettselskap etter hvert. Det finnes få argument for å la være, sier salgsdirektør i Powel, Richard Schytte.

Følg oss:Følg oss på Instagram Følg oss på Facebook Følg oss på Twitter Følg oss på LinkedIn 

Personvern Copyright © Lyse AS