Montør setter inn ny automatisk strømmåler i et sikringsskap

Halvveis med målerbytte

Lyse er nå over halveis i arbeidet med å skifte over til nye automatiske stømmmålere. Nærmere 80.000 kunder har fått ny strømmåler, og slipper dermed å lese av strømmen. De nye strømmålerne er viktig for å digitalisere og automatisere strømnettet.

- Prosjektet går nå på skinner, og det blir byttet rundt 300 strømmålere hver dag. Ansatte som jobber med dette gjør en god jobb, og kundene skryter. Montørene som er ute blir av kunder beskrevet som hyggelig, høflig, effektiv, serviceinnstilt og dyktig, sier prosjektleder Per Kolbein Tonstad i Lyse Elnett.
 
Det sendes ut en spørreundersøkelse til alle etter målerbytte og resultatet er sjeldent godt. Montørene fikk i november en score på vel 94 og total kundeopplevelse en score på vel 89 av 100. En slik score bør ligge på over 75 hvis målet er fornøyde kunder.

60-70 montører ute
- Det er klart jeg er stolt over jobben vi gjør. Vi har veldig dedikerte folk som står på. Dette er også et veldig viktig prosjekt for oss å lykkes med. I tillegg til å vektlegge kvalitet på utført oppdrag og ikke minst sikkerhet for den enkelte tekniker, så er vi opptatt av at montørene skal være høflige og serviceinnstilt, sier administrerende direktør Øystein Knudsen i OneCo Solutons.
 
Han har nå mellom 60-70 montører som bytter strømmålere i tillegg til to team som booker tid for målerbytte. Det er myndighetene som har bestemt at alle strømkunder i Norge skal ha automatisk strømmåler innen 1. januar 2019, og i Lyse har vi over 140.000 nettkunder.

Den største umiddelbare forskjellen for kunder er at de slipper å lese av strømmen og sende det inn til Lyse. Nå skjer dette automatisk. Strømregningen blir også mer nøyaktig siden den blir basert på faktisk daglig forbruk.

Stor logistikkjobb
Prosjektet er den største logistikkjobben Lyse noen gang har gjort.
- Vi skal installere ny strømmåler hos alle som bor i Lyse-land. Vi er svært takknemlige for alle som hjelper oss ved å svare på SMS de får om booking av tidspunkt for målerbytte, sier Loyd Evensen, som styrer logistikkprosjektet.

I tillegg til at prosjektet er en stor logistikkjobb, så er det også et prosjekt som kan bety mye for hvordan kunder oppfatter Lyse som selskap.
- Det er lagt ned mye arbeid i å gjøre jobben så smidig som mulig for kunden, og med det gjøre målerbytte til en god opplevelse. Da er det veldig kjekt når det store flertallet av kunder gir positive tilbakemeldinger på akkurat dette, sier Tonstad.
 
- Vi har ukentlige møter for å følge opp tilbakemeldinger som kommer inn fra kunder og ansatte, og deler også erfaringer på tvers av regioner. I tillegg har vi en gjennomgang med montører når de går på nytt skift for de er nøkkelen for at kunder skal ha en god opplevelse, sier OncCo-direktøren.

Prosjektet har i høst installert over 18.000 målere med ny kommunikasjonsløsning. Informasjon om strømforbruket sendes inn via mobilnett 4G eller radio en gang i timen.

Fordeler med ny strømmåler:
  • Slipper å lese av strømmen manuelt
  • Kunder kan på sikt få varsel om spenningsfeil og jordfeil, samt strømbrudd i lavspentnettet
  • Mer nøyaktig strømregning basert på faktisk daglig forbruk (ingen overraskelser hvis forbruket har vært anslått etter manglende avlesning).
  • Lyse Elnett får bedre oversikt over kapasitet i den enkelte nettstasjon eller strømskap. Nyttig ved tilknytning av nye kunder eller økt behov for kapasitet.

Følg oss:Følg oss på Instagram Følg oss på Facebook Følg oss på Twitter Følg oss på LinkedIn 

Personvern Copyright © Lyse AS