Beredskap og vakt 24/7.

Alltid beredt for juledagene

Lyses tjenester tar ikke juleferie. Vaktmannskap, kundeservice og ekstra beredskap er klart for høytiden.

Leif Fløysvik, avdelingsleder kundesenter Vestlandet, kan betrygge kundene om at de kan ta kontakt i alle kanaler og få svar på det de lurer på.
- Kundesenteret er godt bemannet gjennom hele julen. Vi stenger aldri, og besvarer alle henvendelser døgnet rundt, også i julen. Våre to største Altibox-partnere har gjort det mulig for kundene å få ut montør på helligdagene om det skjer noe med tjenestene eller leveransen, sier Fløysvik.

Full fart på nettet

Også for bredbåndsnettet med over 80 000 kunder lokalt er det god beredskap og ansatte som er på vakt året rundt.
- Vi har alltid minst to stykk på jobb på dagtid for å overvåke nettet og kunne rette feil. Det er pause i arbeidet med infrastrukturen fra nå og frem til januar, samt at det er lite graving av fiber i romjula så det er en tid med minimalt med feil, sier avdelingsleder Børge Skretting i Lyse Fiber.

Helligdagene er også godt dekket av vaktansvarlige, og eksterne hentes inn dersom det skulle skje noe med en kabel, blåsing eller skjøting av fiber. Nytt i 2017 er at Lyse også har fiberkunder på Østlandet. De kan slappe helt av, beredskapslageret på Løten i Hedmark har utstyret som trengs, og mannskap kommer og fikser feil også i øst.
- Vi innfører i år en ny ekstraservice til kunder som får feil i helligdagene med jul og nyttår. Ved feil som det trengs montør til, sendes dette kostnadsfritt til kunde samme dag og montør tar med seg en marispangris til kunden, sier Skretting.

Strømlinjene overvåkes kontinuerlig

Også hos Lyse Elnett er det normal helgebemanning gjennom juledagene. Terje Nevland, leder for driftssentralen, oppfordrer kundene til å følge med på driftsmeldinger, der vil feil i høyspentnettet automatisk legges ut i det nye webkartet. Været har vært en utfordring rundt juletider før, og skulle det dukke opp en ny storm som Urd, Dagmar eller annet ekstremvær, følger Nevland og Lyse Elnett med.
- Vi gjør en fortløpende vurdering rundt beredskap, og følger nøye med på værmeldinger, sier han.

Et generelt tips fra Lyse er å ta ut stikkontakten på hjemmesentral og dekoder hvis det skulle bli tordenvær. Ellers kan feil ofte løses med en omstart – ta strømmen og prøv på nytt.

Skulle du være uheldig å miste strømmen, finnes det mange gode råd på Lyse Elnett sin nettside.

Lyse ønsker alle en riktig god jul.

 

Følg oss:Følg oss på Instagram Følg oss på Facebook Følg oss på Twitter Følg oss på LinkedIn 

Personvern Copyright © Lyse AS